Ceremonia de lansare TBM

Informații tehnice despre TBM

1. Tunel; 2. Cap frezor; 3. Compartiment de excavare; 4. Unitate principală; 5. Cilindru propulsor; 6. Transportator elicoidal; 7. Erector; 8. Bolțar
Principalele componente ale utilajului TBM
- Capul de foraj/frezor: Susținut prin presiunea terenului din camera de excavare. Amestecă solul și pământul tratat, având spații pentru trecerea materialului excavat în camera de excavare, unde se obține consistența dorită cu ajutorul agenților de îmbunătățire. Lamele suplimentare asigură amestecul optim al solului.
- Unitatea principală: Furnizează cuplul necesar pentru rotația capului de foraj, prin motoare electrice și un sistem mecanic de rulmenți.
- Scutul: Format din 3 secțiuni (față, mijloc și coadă) ce conține componente electrice, mecanice, de control și hidrologice, ghidează TBM-ul, susține solul și montează bolțarii pentru o zonă de lucru sigură.
- Sistemul de Backup: Include sisteme auxiliare electrice și mecanice pentru susținerea avansului TBM în tunel.
- Erectorul pentru bolțari: Amplasat în spatele cozii scutului, manipulează și asamblează elementele prefabricate (bolțari) pentru formarea inelului de tunel.
- Sas-ul: Combină o cameră hiperbarică și una auxiliară, fixate pe scutul frontal, cu capacitatea de 3 persoane și presiune maximă de 5 bar, menținând presiunea solului pentru intervenții și reparații.
- Sistemul de articulare: Permite TBM-ului să urmeze traseul tunelului prin cilindri de articulare și împingere.
- Cabina pentru personal: Echipată cu un sistem software TBM (PLC) pentru setarea parametrilor și operarea utilajului.
- Cilindrul propulsor: Dotat cu un cilindru hidraulic cu cricuri, care apasă pe inelele deja montate pentru a înainta.
- Transportorul elicoidal: Reglează cantitatea de sol extras și îl transferă pe bandă, ajustând viteza pentru a menține presiunea constantă.
- Banda transportoare: Mută solul de la transportorul elicoidal către benzile transportoare de-a lungul tunelului.
- Sistemul de date de navigație: Utilizează coordonatele proiectului și geometria tunelului pentru a ghida TBM-ul.
TBM „Sfânta Maria”

TBM „Sfânta Maria” va săpa galeria de la viitoarea stație de metrou Tokyo până la 1 Mai, pe aliniamentul Magistralei 6, având 97 de metri lungime, aproximativ 600 de tone și un cap de foraj de 6,60 metri. Numele provine din apropierea datei de 8 septembrie – sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului – conform tradiției ca TBM-urile să poarte nume de sfinți protectori.
Întrebări / Răspunsuri
Ce se întâmplă după rotirea capului de foraj la pornirea din stația Tokyo?
TBM-ul avansează până când scutul cozii dispare în tunel. Apoi se injectează mortar pentru a umple spațiul dintre inelul montat și diametrul excavației TBM.
Cum funcționează TBM după pornire?
Până când întreaga lungime a TBM pătrunde în tunel, acesta înaintează cu sincope, adică intermitent.
Cu ce viteză se deplasează pe oră?
La început, parcurge primul avans (1,5 m) în aproximativ 3-4 ore. Ulterior, ritmul normal este de 1,5 m pe oră.
Câți metri cubi de pământ sapă pe oră?
Teoretic, la fiecare avans de 1,5 m se excavează circa 60 m3 de sol.
Ce se întâmplă cu pământul dislocat de TBM?
Solul excavat este transportat la bazinul de material excavat prin banda rulantă, apoi încărcat în camioane și dus în zone de depozitare adecvate.
Ce urmează după ce ajunge la stația următoare, Aeroport Băneasa?
TBM intră într-un ciclu de mentenanță, apoi își continuă activitatea de forare.
Pe perioada excavării se simt vibrații sau se aud zgomote la suprafață?
Este posibil să se audă zgomote sau să se simtă vibrații, în special pe timpul nopții.
Cum realizează tunelul?
Pe măsură ce TBM înaintează și îndepărtează solul, se montează inelele de tunel formate din șase bolțari.
Câte inele de tunel distribuie în 24 de ore?
În mod normal se planifică montajul a 13-14 inele per tunel în 24 de ore, dar numărul poate varia în funcție de condițiile solului și de funcționarea utilajului.
Câte inele de tunel sunt necesare până la stația Aeroport Băneasa?
Între stația Tokyo și Aeroport Băneasa se parcurg 900 m de tunel, necesitând aproximativ 600 de inele.
Cum se face accesul la TBM în perioada operațională?
Accesul este limitat la personalul autorizat. Transportul echipei se face cu MSV (Multi Service Vehicle) sau pe pasarela pentru personal.
Există pericole în timpul excavării sau este o tehnologie sigură?
TBM-ul respectă un protocol riguros de Siguranță în Muncă. Corpul de scut nu atinge solul, asigurând astfel un grad înalt de siguranță.
Cum transportă inelele de tunel?
Inelele de tunel sunt transportate cu ajutorul MSV (Multi Service Vehicle), care poate transporta până la 50 de tone.
Câte persoane operează un TBM?
Se lucrează în trei schimburi, iar în decursul a 24 de ore între 12 și 14 persoane operează TBM-ul, cu un total de aproximativ 180 de persoane implicate.